fbpx Gamificatie en hybride evenementen: de toekomst van teambuilding | People First | People First

# Blog Gamificatie en hybride evenementen: de toekomst van teambuilding

Gamificatie en hybride evenementen: De toekomst van teambuilding

 

In de afgelopen jaren hebben we in bijna alles om ons heen veranderingen gezien, en dit geldt dus ook voor Teambuilding. We hebben het al gehad over de nieuwe trends die in de sector opduiken, en sommige daarvan consolideren zich nu en geven aan wat de toekomst van Teambuilding wordt.

Altijd trouw blijvend aan de kernmissie om mensen opnieuw te verbinden en samen te brengen, wordt het nu duidelijk dat Teambuilding meer en meer vervlochten zal zijn met Gamificatie en Hybride evenementen.

Wat is dit? Kort samengevat gaat Gamificatie over het gebruik van spellen en leuke activiteiten om strategische en precieze doelstellingen aan te pakken. Zo zijn er spellen om de teamgeest te versterken, om soft skills op te bouwen of om leiderschap en communicatie in een groep te verbeteren.

Bij hybride evenementen gaat het erom een digitaal tintje aan de mix toe te voegen! Er zijn nu reeds tal van nieuwe opties en middelen die de organisatie van een Teambuilding evenement met vele combinaties mogelijk maken. Een goed voorbeeld hiervan zijn de phygitale activiteiten, waarbij fysieke en digitale elementen worden gecombineerd.

Gamificatie en hybride evenementen kunnen een geweldige aanvulling zijn op traditionele teambuildings, en daarom heeft People First Wannapplay geïntegreerd, een in Brussel gevestigd bedrijf dat gespecialiseerd is in innovatieve teambuilding en spelervaringen.

 

Voordelen van gamificatie en hybride evenementen

Dit soort evenementen biedt verschillende voordelen in vergelijking met de traditionele Teambuilding Evenementen:

  • Flexibel en gepersonaliseerd -> De activiteiten kunnen worden aangepast en op maat gemaakt qua duur, groepsgrootte, budget en formaat. Dit maakt ze ideaal voor bedrijven van klein tot groot.
  • Het hele jaar door -> Hoewel het hoogseizoen voor gamificatie en hybride evenementen van december tot maart loopt, kunnen ze ook binnen of buiten worden georganiseerd, dus het hele jaar door.
  • Elastische formats -> Digitaal, Fysiek, Phygitaal, noem maar op! Hybride evenementen en spelactiviteiten kunnen ook binnen andere teamvergaderingen worden georganiseerd, bijvoorbeeld als ijsbreker om een vergadering te beginnen, of om een presentatie of toespraak een collaboratief tintje te geven.
  • Geen geografische beperkingen -> Er kunnen activiteiten worden georganiseerd met mensen van over de hele wereld. People First organiseerde onlangs een evenement voor 400 mensen in 8 verschillende hubs in België. Op elke hub waren er verschillende controlepunten en raadsels om op te lossen. Op het einde van het event werden alle resultaten samengebracht en gedeeld in een video die alle deelnemers konden volgen.
  • Meer evenementen, maar kleiner -> De nieuwe trend van kleinere evenementen, die gemakkelijker te organiseren zijn, maakt het ook mogelijk om er vaker te doen. Verschillende evenementen doorheen het jaar kunnen de traditionele één of twee grote teambuilding evenementen aan het einde van het jaar vervangen. Deze kunnen georganiseerd worden volgens een jaarplan, naar een uiteindelijke teamdoelstelling of volgens een rode lijn. Elk event of activiteit is een kleine stap en een controlepunt dat wordt gedeeld en bijgehouden. Dit draagt bij tot een uiteindelijk gemeenschappelijk doel, waardoor de motivatie en de betrokkenheid van het team het hele jaar door levendig blijft.
  • Bouwen aan de gemeenschap -> De digitale touch zorgt ervoor dat de deelnemers kunnen delen en in contact komen tijdens en na de evenementen, waardoor het gemeenschapsaspect van teambuilding wordt versterkt. Dit is een grote troef, vooral voor bedrijven die over de hele wereld verspreid zijn, of voor teams die geen fysieke werkplek delen.

 

Naast deze voordelen zijn er ook een paar uitdagingen bij gamificatie en hybride evenementen die niet over het hoofd mogen worden gezien en misschien wel in kansen kunnen veranderen.

Het is waar dat mensen soms verveeld en moe raken van het werken voor schermen en in een digitale omgeving. Een oplossing hiervoor kan erin bestaan om de digitale hulpmiddelen te gebruiken om de echte ervaring te versterken, te verbeteren en te delen, in plaats van ze tot de kern van het evenement op zich te maken.  Het gaat om het combineren van digitale met fysieke en outdoor evenementen, het toevoegen van waarde aan ervaringen die helpen opnieuw contact te maken met de basisprincipes.

Een andere uitdaging bij het organiseren van dit soort evenementen voor uiteenlopende teams is om de technologie voor iedereen toegankelijk te maken. Alle hulpmiddelen moeten gebruiksvriendelijk, gemakkelijk en klaar voor gebruik zijn, voor zowel digitaal als niet-digitaal georiënteerde deelnemers.

Uiteindelijk gaat het erom de best mogelijke ervaring voor elke specifieke groep aan te passen en te ontwerpen. En zoals eerder vermeld, is deze flexibiliteit een van de belangrijkste voordelen van gamificatie en hybride evenementen.

 

Top 3 van Gamificatie en Hybride activiteiten

 

Er zijn veel opties voor gamificatie en hybride activiteiten, en de ideale keuze zal afhangen van de doelstellingen en de samenstelling van de groep die zal deelnemen. Bekijk hieronder onze top 3!

 

1/ VIRTUAL TROPHY

 

In dit spel zijn de deelnemers net spelers in een videospel. De stad wordt een levensgroot speelveld.

Elk team zal moeten slagen in verschillende uitdagingen, geholpen door tablets met geolokalisatie, om de trofee te winnen! Het doel van het spel is om de samenwerking tussen de teamleden te versterken en ervoor te zorgen dat ze elkaar leren kennen. Er zijn verschillende controlepunten en opdrachten te vervullen over verschillende onderwerpen, dus verschillende teamleden zullen de leiding nemen, afhankelijk van hun vaardigheden. Er is ook een leuke en competitieve kant aan, want teams kunnen tijdens het spel de scores en prestaties van de rest van de teams delen en zien.

 

  • GROEPSGROOTTE -> Vanaf 5 personen (geen limiet)
  • PRIJS -> Vanaf 35€ per persoon
  • DUUR -> Van 1 tot 3 uur

 

2/ ESCAPE BOX

 

Volgens de logica van escape rooms, waar je een beperkte tijd hebt om eruit te komen door een globale puzzel en verschillende kleinere puzzels op te lossen, heb je in de Escape Box een rugzak die je moet openen, laag per laag, raadsel na raadsel, op de manier van een Russische pop. Elk raadsel is anders en zal de vaardigheden van verschillende teamleden vergen, waardoor uiteindelijk teamvaardigheden zoals luisteren, taken verdelen, leiderschap, samenwerking en groepsbesluitvorming versterkt worden.

 

  • GROEPSGROOTTE -> Tot 200 personen
  • PRIJS -> Vanaf 35€ per persoon
  • DUUR -> 1,5 uur

 

3/ LA MACHINE INFERNALE

 

Dit digitale ontsnappingsspel presenteert een scenario waarin een team van 5-6 deelnemers één voor één de 8 modules van een helse machine moet deactiveren volgens de aanwijzingen in een brief om zo de wereld te redden! Dit spel maakt gebruik van beeldherkenning en augmented reality en vereist dat elk teamlid het beste van zichzelf geeft om de uitdagingen samen op te lossen!

  • GROEPSGROOTTE -> Van 15 tot 200 personen
  • PRIJS -> 
  • DUUR -> 1,5 uur

 

Al deze opties zijn ideaal om specifieke teambuildingdoelstellingen aan te pakken, terwijl je plezier beleeft in een spelomgeving. Dat is waar gamificatie over gaat! En door digitale hulpmiddelen aan de mix toe te voegen, vergroot je de betrokkenheid en de mogelijkheden van elke activiteit.

Daarom geloven wij dat deze gemengde activiteiten de toekomst van teambuilding zijn. Gamificatie en hybride evenementen zijn volledig afgestemd op de evolutie van jobs en werkroutines en hebben een groot potentieel om het beste van elk teamlid en van groepen in hun geheel naar boven te halen!

Onze catalogus van teambuilding evenementen en activiteiten gaat deze richting op, en is verrijkt met de integratie met Wannapplay. Neem dus contact met ons op, en we plannen graag samen de beste games en activiteiten voor uw teams!

Je hebt die ene niet gevonden

Laten we je onze andere ervaringen laten zien.